Czy jesteś gotowy na sztuczną inteligencję w marketingu?

10 października 2021

Jeśli wydaje Ci się, że ostatnio coraz częściej słyszy się o sztucznej inteligencji w marketingu, jest ku temu powód - tak właśnie jest. Z nowego badania przeprowadzonego przez Weber Shandwick wynika, że większość CMO na pięciu światowych rynkach uważa, że sztuczna inteligencja (AI) przewyższy wpływ mediów społecznościowych na branżę. Według 150 ankietowanych dyrektorów wyższego szczebla, 55% uważa, że AI przekształci świat marketingu i komunikacji w jeszcze większym stopniu niż media społecznościowe, a 68% twierdzi, że ich marka obecnie sprzedaje, używa lub planuje działalność w erze AI. Kiedy myślimy o sztucznej inteligencji, przychodzi nam na myśl Siri, postać Arnolda Swarzeneegera w filmie "Terminator" lub Watson firmy IBM, który niedawno pokonał dwóch największych mistrzów Jeopardy i "ukradł" nagrodę w wysokości 1 mln dolarów. Jednak AI jest wykorzystywana w praktyczny sposób, który - jako marketerzy - dotyczy nas wszystkich. W szczególności, wykorzystanie AI do predykcyjnej analizy zachowań konsumentów w Internecie doprowadziło do powstania dziedziny marketingu opartego na sztucznej inteligencji (AIM), czyli zestawu narzędzi i technik wykorzystywanych w celu umożliwienia targetowania behawioralnego. Najbardziej znany rodzaj AIM opiera się na śledzeniu i analizie zachowań konsumentów podczas przeglądania stron internetowych w celu dostarczenia bardziej odpowiednich treści i ukierunkowanych reklam. Pliki cookie są wykorzystywane do śledzenia zachowania odwiedzających witrynę, aby zobaczyć, które strony odwiedzają, ile czasu spędzają na każdej stronie, na jakie linki klikają i z jakimi zasobami wchodzą w interakcję. To wszystko, wraz z innymi czynnikami, takimi jak wykonywane przez nich wyszukiwania internetowe, jest wykorzystywane do tworzenia profilu każdej osoby. Pozwala to marketerom na precyzyjne targetowanie poszczególnych osób i definiowanie segmentów odbiorców w oparciu o konsumentów o podobnych profilach. W praktyce przekłada się to na bardziej dokładniejsze dostarczanie treści, lepsze spersonalizowane rekomendacje i precyzyjniej ukierunkowane reklamy programmatic. Jest również wykorzystywana do tworzenia dokładniejszych prognoz sprzedaży i ustalania cen produktów (na podstawie analizy przez AI trendów sprzedaży, poziomów zapasów i innych źródeł danych). Może nawet przewidzieć prawdopodobieństwo konwersji konsumenta na sprzedaż, a w przypadku jej dokonania - jakie treści najprawdopodobniej go do tego skłonią. A co, jeśli Twoi klienci nie są zaawansowanymi marketerami cyfrowymi? W jaki sposób AI może im pomóc w ulepszeniu ich marketingu?

    Bardziej odpowiednie dostarczanie treści.

Jednym z głównych celów marketingu drukowanego jest przeniesienie klientów do Internetu, gdzie mogą oni głębiej i interaktywniej zaangażować się w relacje z marką. Gdy już tam trafią, sztuczna inteligencja wyłapuje i "uczy się" więcej o każdej osobie, dzięki czemu klient może zwiększyć trafność działań marketingowych dla tych potencjalnych klientów, czy to poprzez spersonalizowane wiadomości e-mail, czy dostarczanie treści online.

    Lepsze dostosowanie do potrzeb klienta.

AI może pomóc Twojemu klientowi w lepszym zdefiniowaniu segmentów klientów. Którzy klienci są zainteresowani jakimi produktami? Czy ci klienci mają wspólne cechy? Czy podążają podobną ścieżką w poszukiwaniu produktów? Do jakich informacji się skłaniają? Czy należą oni do innych wspólnych grup? Jeśli tak, to do jakich? Ten rodzaj wiedzy przynosi korzyści nie tylko marketingowi cyfrowemu Twoich klientów, ale także ich marketingowi offline.

    Dokładniejsze re-targetowanie.

Jeśli Twoi klienci nie korzystają z re-targetowania, być może nadszedł czas, aby zacząć. Sztuczna inteligencja pozwala im nie tylko na dostarczanie bardziej precyzyjnych treści na ich własnych stronach, ale także na dostarczanie ukierunkowanych, odpowiednich reklam na innych stronach, takich jak LinkedIn czy Facebook. Dzięki temu, nawet po opuszczeniu strony, potencjalni klienci będą mieli dostęp do interesujących ich produktów, a jeśli klikną na reklamę, będą poruszać się w lejku sprzedażowym. Interakcja z marką nie musi kończyć się w momencie opuszczenia strony przez klienta. Sztuczna inteligencja radykalnie zmieni marketing, a jesteśmy dopiero na początku tego, co może zrobić. Zaangażuj swoich klientów na wczesnym etapie, aby w miarę rozwoju i dojrzewania sztucznej inteligencji, ich strategie marketingowe również się rozwijały.