Śmierć drukowanych i wysyłanych pocztą rachunków i wyciągów z konta jest mocno przesadzona

23 listopada 2021

W ciągu ostatniego roku zespoły badawcze i konsultingowe Infotrends współpracowały z drukarniami transakcyjnymi, które drukują rachunki i wyciągi, i dowiedziały się, że istnieją dwie bardzo różne opinie na temat przyszłości rachunków i wyciągów. Jedna grupa uważa, że drukowane rachunki i wyciągi pozostaną niezwykle ważne dla konsumentów i inwestuje w nowy sprzęt, podczas gdy druga grupa uważa, że następuje szybka ewolucja w kierunku bezpapierowości i inwestuje w więcej oprogramowania i usług. Ta sama dychotomia istnieje w przypadku konsumentów, niektórzy są wczesnymi zwolennikami elektronicznego obiegu dokumentów, podczas gdy inni preferują druk i pocztę. Jedyną rzeczą, którą każdy może powiedzieć na pewno, jest to, że wczesne przewidywania dotyczące szybkiej adopcji elektroniki papierowej okazały się przesadzone. Wierzymy, że firmy produkujące rachunki i zestawienia, jak również klienci otrzymujący rachunki i zestawienia, spodziewali się, że przejście na papierową formę będzie następowało znacznie szybciej niż ma to miejsce obecnie. Na poniższym rysunku porównano przewidywania dotyczące przyjęcia papierowych rachunków i wyciągów z rachunków przez firmy, które je produkują. Żółte słupki to szacunki, podczas gdy czerwone to rzeczywista liczba klientów, którzy przeszli na papierową formę płatności. W każdym przypadku żółte słupki są wyższe od czerwonych, co oznacza, że firmy te konsekwentnie przewidują wyższe i szybsze tempo przejścia na papierową formę rachunków. Odsetek 24% wykazany w 2015 r. nie ma na celu wykazania spowolnienia w przyjmowaniu rozwiązań papierowych (odchylenie mieści się w standardowym marginesie błędu), lecz raczej pokazuje, że firmy nadal walczą o to, by przejść na papier. W badaniu InfoTrends Study Annual State of the Transactional Communications Market Survey 2015, 2000 osób zapytano o to, w jaki sposób płacą swoje rachunki. Najważniejsze odpowiedzi brzmiały "przez internet" i "pocztą fizyczną". W tym samym badaniu 376 osób określiło się jako gotowe do zmiany swojej głównej metody płatności. Wspomniane 19% przewidywało, że w ciągu roku będzie używać znacznie mniej poczty, nieco mniej płatności internetowych, a znacznie więcej aplikacji do płatności mobilnych. Jednak prosty fakt jest taki, że ludzie czują się komfortowo otrzymując rachunki i wyciągi pocztą. W badaniu InfoTrends z 2014 roku, U.S. Customer Communications Delivery Market Forecast: 2013-2018, InfoTrends prognozował stopniowy złożony roczny wzrost adopcji bez papieru w tempie 3-5% rocznie. Najważniejsze korzyści, jakie ludzie deklarują w związku z otrzymywaniem rachunków i wyciągów z konta, to: przypomnienie o zapłacie, drukowana kopia do moich akt, łatwy dostęp i zarządzanie oraz wygoda. Niektórzy twierdzą, że powolne tempo przyswajania ma związek z demografią "siwowłosych". Jednak twierdzenie, że jest to po prostu problem demograficzny związany z wiekiem, jest nieco zbyt uproszczone. W artykule zatytułowanym "Does Your Demographic Decide How You Pay Bills", autorka Suzanne Cramer omawia raport nowojorskiej firmy badawczej Packaged Facts, który wykazał, że inne czynniki, w tym dochód i wykształcenie, również odgrywają znaczącą rolę w sposobie płacenia rachunków. Jest prawdopodobne, że przejście na papierowe rachunki i oświadczenia nastąpi podobnie jak w przypadku innych przełomowych technologii. Potrwa to dłużej niż oczekiwano, ale będzie miało większy wpływ niż ktokolwiek mógłby przewidzieć. Dla wszystkich zainteresowanych najnowszymi informacjami na temat tempa i akceptacji elektronicznego obiegu dokumentów papierowych dostępna jest subskrypcja usługi doradczej InfoTrends Transactional Communications & Payments, która umożliwia dostęp do wszystkich bieżących badań. Więcej informacji można uzyskać kontaktując się z Mattem Swainem pod adresem matt.swain@infotrends.com.