4 Podstawowe zasady skutecznego projektowania logo

12 stycznia 2021

Logo jest istotną częścią marki Twojej firmy. Współpracuje ono z takimi elementami jak strona internetowa, zabezpieczenie, obietnica marki oraz działania marketingowe, aby nadać ton całej firmie na arenie publicznej. I choć brzmi to dość prosto, wiele logo ma tendencję do przeszacowania lub zanikania.

Sprawdźmy, czy Twoje logo ma odpowiednią ocenę i weźmy pod uwagę cztery podstawowe zasady skutecznego projektowania logo.

PRZETESTUJ SWOJE LOGO

Zanim podzielimy się zasadami projektowania logo, zacznijmy od oceny najnowszego logo, które stworzyłeś. Poświęć minutę i odpowiedz na 14 poniższych pytań (możesz to zrobić w swojej głowie):

ZDOBĄDŹ JEDEN PUNKT ZA KAŻDE "TAK" PONIŻEJ

  • Czy Twoje logo działa poziomo? Czy Twoje logo ma opcje zarówno poziome jak i pionowe? Czy Twoje logo jest czarno-białe? Czy Twoje logo działa zarówno na czarnym jak i białym tle bez ramki wokół niego? Czy możesz naszkicować wszystkie elementy nietypograficzne w pięć sekund lub mniej? Czy kupiłeś czcionkę, której użyłeś w logo? Czy masz mniej niż dwie czcionki?

ODEJMIJ JEDEN PUNKT ZA KAŻDE "TAK" PONIŻEJ

  • Czy używasz więcej niż dwóch kolorów w swoim logo? Czy oprócz znaku słownego (tekstu) w logo masz więcej niż jeden kształt? Czy jakiekolwiek kształty w Twoim logo są wyraźne, a nie abstrakcyjne? (np. kula ziemska lub coś innego rozpoznawalnego) Czy użyłeś klipu w swoim logo? Czy w Twoim logo znajduje się zdjęcie lub złożony wzór? Czy Twoje logo ma gradient? Czy użyłeś domyślnej czcionki kerningowej?

PUNKTACJA

Niezależnie od tego, jak to zrobiliście, możecie być pewni, że zawsze są sposoby na poprawę. Ulepszanie logo opiera się na zrozumieniu marki oraz tego, czym różni się od identyfikacji wizualnej firmy lub organizacji.

MARKA VS. LOGO

Twoja marka jest sumą wszystkich interakcji, jakie ktoś ma z Twoją organizacją. Twoja marka to muzyka, którą klient słyszy podczas rozmowy telefonicznej. Twoja marka jest twoim parkingiem. To Twoje przednie lobby i to, jak czyste są Twoje łazienki. Twoja marka to każda interakcja z kimś z twojego zespołu.

Więc jaką rolę odgrywa Twoje logo w Twojej marce?

Twoje logo pojawia się wszędzie. Na Twojej stronie internetowej, wizytówkach, papierze firmowym, znakach, samochodach i reklamach. Pojawia się wszędzie, gdzie się wybierasz.

Ale to nie do logo należy opowiadanie całej historii.

Które z logo wyglądają najbardziej profesjonalnie i renomowane?

Porównaj logotypy powyżej. Zauważ, jak większość dużych korporacji radzi sobie ze znakiem słownym, a co najwyżej z podstawowymi kształtami geograficznymi? Porównaj je z mniejszymi firmami z tej listy, które mają wiele czcionek, kolorów i kształtów.

Logo powinno być wrażeniem. Sugestia. Wskazówka. Zadaniem logo jest zapewnienie czytelnego, rozpoznawalnego stroju zespołowego do noszenia w materiałach marketingowych. Logo działa w połączeniu z Twoją nazwą, aby uczynić Twoją markę wyjątkową. Ale w żadnym wypadku logo nie powinno opowiadać całej historii.

Więc jak opowiedzieć całą historię?!

1. ZACZNIJ OD TWOJEJ MARKI

Decydując się na logo weź pod uwagę najpierw Twoją markę. Zadawaj trudne pytania. Wiedz, kim są Twoi klienci i czego od Ciebie chcą. Wiedz, czego chcesz od swoich klientów. Zrób badania i zastanów się nad misją swojej firmy.

Pamiętaj, aby zadawać właściwe pytania wewnętrznie. Jeśli zapytasz dziesięć osób, czy wolą niebieskie czy zielone, nigdzie nie dojdziesz. Ale jeśli pytasz: "Czy ważniejsze jest, żebyśmy wyglądali technicznie (niebiesko) czy modnie (zielono)?", to idziesz we właściwym kierunku. Jeśli zaczniesz od pokazania koncepcji logo i zapytasz, co ludzie lubią, to już przegrałeś. Kiedy już wyraźniej określisz swoją markę, możesz mieć pewność, że Twoje logo skutecznie ją reprezentuje.

2. PROSTY

Im więcej linii, kształtów, opowieści, kolorów i czcionek masz w swoim logo, tym bardziej prowincjonalnie wyglądasz. Jeśli bycie prowincjonalnym jest częścią Twojej marki, możesz złamać tę zasadę. W przeciwnym razie mniej znaczy więcej. Pamiętaj, że Twoje logo to nie cała historia, to jedna myśl jednocząca.

Spróbuj ograniczyć swoje logo do jednej czcionki. Dwie są w porządku, jeśli Twoja linia metki jest częścią Twojego logo. Trzy są po prostu błędne, niezależnie od Twojego rozmiaru. Postaraj się uzyskać stałe kolory nad nachyleniem. Gradienty nigdy nie drukują dobrze i prawie zawsze wyglądają amatorsko.

3. STRZELAJCIE PRZEZ DZIESIĘĆ RAZY WIĘKSZY OD WASZEGO ROZMIARU

Jeśli jesteś firmą wartą milion dolarów rocznie, Twoje logo powinno być tak samo silne lub silniejsze niż Twoje logo konkurencji za dziesięć milionów dolarów rocznie.

Nie martw się o to, co robią w Twojej przestrzeni inne firmy za milion dolarów rocznie. Postępuj zgodnie z zaleceniami dotyczącymi ubierania się do pracy, którą chcesz wykonywać, wybierz swoje logo na wielomiliardową, kapitalistyczną historię sukcesu, którą znasz.

4. WIEDZ, ŻE KTOŚ BĘDZIE TEGO NIENAWIDZIŁ

Spójrzmy prawdzie w oczy, ktoś nie będzie zadowolony z twojego wyboru. Wszelkie istotne zmiany w zakresie brandingu, takie jak logo, powinny być połączone z wewnętrzną kampanią public relations, aby upewnić się, że ludzie rozumieją, dlaczego dokonałeś tych wyborów.

Upewnij się, że każdy, kto może wykoleić Twój projekt, ma słyszalny głos. Jedyną gorszą rzeczą niż uzyskanie dwóch tuzinów opiniotwórczych, inteligentnych, zaangażowanych osób, które zgodzą się na jeden kolor, jest to, że pięć osób wybiera kolor, a pozostałe dziewiętnaście denerwuje.