Czy istnieje ulotka reklamowa, ktorej ludzie nie wyrzucą?

10 lutego 2019

Tradycyjne formy reklamy

Internet jest dziś główną dźwignią handlu. Papierowe ulotki czy wizytówki stanowią niewielki procent dróg, jakimi docieramy do klientów i zachęcamy ich do robienia u nas zakupów lub korzystania z usług. Kampanii opartej na papierowych ulotkach nie sposób skierować do konkretnej grupy docelowej, jak kampanii utworzonej w Google Ads czy za pośrednictwem Facebooka.

Czasem jednak wydrukowanie partii ulotek z papieru może okazać się dobrym posunięciem. Warto jednak solidnie przemyśleć wszystkie szczegóły, od projektu po sposób dystrybucji. Zacznijmy od projektu.Ulotka z papieru - czy każda firma ich potrzebuje?

Choć świat dynamicznie idzie do przodu, mnóstwo firm nadal opiera swój marketing na ulotkach. Często dzieje się to całkowicie bezrefleksyjnie. Po prostu tworzymy ulotkę, drukujemy ją i roznosimy gdziekolwiek, po czym z poczuciem spełnionego obowiązku czekamy na... całkowity brak efektu. A wydrukowanie całej ogromnej partii ulotek kosztuje niemało. Jak uniknąć podstawowych, bardzo powszechnych błędów popełnianych podczas projektowania ulotek?

Zacznijmy od przyczyn braku skuteczności

Dlaczego ulotki papierowe nie są skuteczne? Powodów może być bardzo wiele:okoliczności, w jakich ulotka trafia do odbiorców,banalna estetyka,przeładowania treścią,niezbyt estetyczna grafika,kiepskiej jakości wykonanie.Ulotka może być zaprojektowana wspaniale, przykuwać wzrok i wyglądać niezwykle awangardowo, a i tak... wylądować w koszu. Tak właśnie dzieje się z większością ulotek wręczanych na ulicy, gdy ludzie biegną gdzieś w pośpiechu. To okoliczności, które nie sprzyjają poświęceniu czasu i uwagi marce. Ocena ulotki zajmuje wtedy ułamek sekundy i rzadko bywa pochlebna.

Ulotki składane

Projektowanie skutecznych ulotek

Od pierwszego spojrzenia na ulotkę klient musi widzieć, jakie korzyści niesie ze sobą skorzystanie z danej oferty. Jeśli korzyści będą zakamuflowane gdzieś na odwrocie lub w bloku tekstu, prawdopodobnie nikt nie będzie go czytał. Muszą rzucać się w oczy od razu.Bardzo trudno jest nakłonić zabieganego, tonącego w papierach i materiałach reklamowych odbiorcę, by zechciał zatrzymać ulotkę. Powinna więc oferować coś ekstra - na przykład zniżkę na usługę lub produkt po jej okazaniu. Taki sposób działania sprawia, że ulotka z potencjalnego śmiecia staje się potrzebnym przedmiotem. Rośnie szansa, że jej wręczenie doprowadzi do spotkania klienta z marką. To proste - klient musi zatrzymać ulotkę, inaczej jej wydruk się po prostu nie opłaca.

Elementy, które musi zawierać skuteczna ulotka

Pierwszym, rzucającym się w oczy elementem ulotki musi być KORZYŚĆ. Nie potrzeba tu wcale ogromnej objętości tekstu. Wystarczy mówić krótko i dosadnie. Prawie nikt nie czyta ulotek, zwłaszcza, gdy są gęsto zadrukowane (jeszcze gorzej  - drobnym maczkiem). Przekaz musi być oczywisty, a ulotka możliwie kreatywna i przyciągająca wzrok. Jeśli planujemy wydać na wydruk kilkaset czy nawet kilka tysięcy złotych, lepiej zacząć od solidnego zastanowienia się nad projektem. Jeśli nie jest nieszablonowy, zachęcający, ciekawy - lepiej zrezygnować z takiego kanału przekazu.