5 Rzeczy, których można się nauczyć od projektu graficznego dla grafików

15 października 2020

Projektanci graficzni to często pomysłowe osoby, które lubią pracować w pojedynkę i wykazywać się profesjonalną kreatywnością przy każdej pracy. Działają oni jednak w cyfrowym wszechświecie niemal w całości i czasami trudno im zrozumieć potrzeby i wymagania związane z analogowym zachowaniem.

Chociaż graficy mają wiele wspólnego z ich kolegami z branży poligraficznej, są pewne rzeczy, które sprawiają, że te dwa zadania różnią się od siebie. Jest to główna przyczyna nieporozumień między projektantami druku i grafikami i zazwyczaj prowadzi do niefortunnych wyników końcowych, gdy praca zostaje opublikowana.

Błędy mogą pojawić się w wielu dziedzinach, w tym w zakresie formatów, narzędzi, przepływu pracy, a nawet podstawowej terminologii. Jeśli jesteś pracowitym grafikiem, który uwielbia pracować i uczyć się nowych rzeczy, to powinieneś wiedzieć, co sprawia, że Twoja praca jest inna.

W tym poście pokażemy Wam pięć rzeczy, których grafik powinien nauczyć się od projektu graficznego. Spójrzmy!

Porady dotyczące projektowania graficznego dla profesjonalistów projektowania graficznego

Zanim zaczniemy omawiać najważniejsze wskazówki w tym temacie, chcemy wyjaśnić te dwa pojęcia, aby wyeliminować ewentualne zamieszanie.

Według Wikipedii, projektowanie graficzne to proces komunikacji wizualnej i rozwiązywania problemów poprzez wykorzystanie typografii, fotografii i ilustracji. Z drugiej strony, projektowanie graficzne jest podzbiorem projektowania graficznego.

Wikipedia definiuje go jako formę komunikacji wizualnej wykorzystywaną do przekazywania informacji odbiorcom poprzez celowy projekt estetyczny drukowany na materialnej powierzchni, zaprojektowany tak, by można go było wydrukować na papierze, w przeciwieństwie do prezentacji na platformie cyfrowej.

To ostatnie stwierdzenie jest krytyczne, ponieważ zbyt wiele rzeczy może pójść źle podczas drukowania produktu projektu graficznego na fizycznej powierzchni. W takich okolicznościach konieczne jest zidentyfikowanie możliwych problemów i stworzenie produktów, które doskonale nadają się do druku. Oto pięć rzeczy, o których należy pamiętać:

1. Konwersja plików z RGB do CMYK

Jak zapewne już wiesz, kolory odgrywają ważną rolę zarówno w projektowaniu graficznym, jak i druku. Jednak sposób, w jaki definiujesz kolory, może się znacznie różnić w zależności od tego, czy jesteś grafikiem, czy drukarzem. Oczywiście mówimy tu o różnicy między RGB a CMYK.

Co to oznacza?

RGB oznacza czerwony, zielony i niebieski, a CMYK - cyjan, magenta, żółty i czarny. Różnica polega na tym, że graficy najczęściej używają RGB do tworzenia swoich wizualizacji na laptopach lub komputerach stacjonarnych, podczas gdy drukarki polegają na schematach kolorów CMYK do tworzenia wydruków.

Jake Gardner, ekspert ds. brandingu w agencji pomocy przy tworzeniu CV, wyjaśnia, że kiedy te dwa standardy kolorów się zderzają, kolory wydruku są słabsze niż można by się spodziewać: "Z tego powodu, profesjonalni graficy zawsze proponują pracę w CMYK od samego początku projektu graficznego".

Inną możliwością jest konwersja pliku z RGB do CMYK przed zamówieniem druku. W ten sposób masz gwarancję, że to co widzisz jest tym co dostajesz, więc nie będziesz musiał martwić się o wynik swojej pracy po jej wydrukowaniu.

2. Dbaj o czcionki

Innym szczegółem, który może kolidować z wydrukiem twojej pracy, jest typografia. Zbyt wiele razy graficy używają jednego rodzaju czcionki tylko po to, aby zobaczyć ją całkowicie zniszczoną i nieczytelną podczas drukowania. To właśnie dlatego musisz obrysować czcionki, aby zapobiec katastrofalnemu efektowi.

Jest kilka rzeczy, które można zrobić, aby zapewnić najwyższą jakość typografii w dokumentach drukowanych. Oto niektóre z nich:

- Dopasowanie czcionki: Nie zakładaj, że każde urządzenie używa tych samych czcionek. Powinieneś być mądrzejszy i upewnić się, że używasz dobrze znanej typografii, która pasuje do obu urządzeń - Twojego komputera i drukarki. Ten typ dopasowania jest kwintesencją, jeśli chcesz, aby kopia wyszła bezbłędnie.

- Zwróć uwagę na rozmiar czcionki: Gigantyczne czcionki zawsze wyglądają głupio na materiałach drukowanych, podczas gdy małe litery są niemożliwe do odczytania. Znalezienie równowagi jest niezbędne, dlatego zachęcamy do stosowania czcionek o rozmiarze od 10 do 14 dla dłuższych fragmentów tekstu. Z drugiej strony, nagłówki mogą być dwa razy większe (18 do 28).

- Wykorzystajcie ujemną przestrzeń: Przestrzeń biała może mieć tak duży wpływ na czytelność dokumentu, jak wybór czcionki. Nie obawiaj się używać jej do rozróżniania nagłówków, podtytułówków i akapitów.

3. Uważaj na proporcje i rozdzielczość obrazu

Kolejną rzeczą, którą musisz wziąć pod uwagę jest to, że obrazy cyfrowe i drukowane nie są takie same. Tak, wyglądają one tak samo, gdy patrzy się na te dwa warianty, ale są zupełnie inne pod względem technicznym.

Jeśli chodzi o zdjęcia cyfrowe, nigdy nie będziesz używał cali ani centymetrów do pomiaru wymiarów. Graficy używają zamiast tego pikseli i mnożą wysokość i szerokość, aby obliczyć rozmiar zdjęcia cyfrowego.

Jednocześnie, rozdzielczość jest po prostu definiowana jako liczba pikseli na obrazie. Do ilościowego określenia jakości elementu wizualnego używamy miarki zwanej dpi (punkty na obrazie). Jak to wpływa na projekt graficzny?

Tak to działa - pliki online prawie zawsze mają rozdzielczość 72 dpi, podczas gdy obrazy do druku powinny mieć rozdzielczość 300 dpi. Kiedy chcesz przygotować produkt do druku, musisz zmienić rozmiar obrazu bez zmiany rozdzielczości.

Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, gdy zamierzasz wydrukować duży kawałek papieru lub jakikolwiek inny dokument. W takim przypadku można również zastosować niższą rozdzielczość, ponieważ nie zagrozi to jakości, a widzowie będą mogli ją zobaczyć z większej odległości.

4. Nie zapomnij o krwawieniach

Spadek jest znaną koncepcją w projektowaniu druków, z którą wielu grafików nie jest zaznajomionych. Co to oznacza?

Spad to termin używany do określenia cięcia krawędzi dokumentu papierowego. Ponieważ drukarki zasadniczo chwytają każdy arkusz papieru za krawędzie, aby przeprowadzić go przez drukarkę, żadna z nich nie jest w stanie drukować aż do zewnętrznej krawędzi materiału.

W praktyce oznacza to, że każdy kawałek tekstu, obrazu, logo lub innego elementu wizualnego, który rozprzestrzenia się po całym szablonie, po wydrukowaniu dokumentu zostanie lekko odcięty. Prawie każda drukarnia wykonuje w tym procesie drobne ruchy, tworząc brzydkie białe linie na dokumencie.

Właśnie dlatego należy zrozumieć koncepcję marginesów spadowych i przygotować produkty cyfrowe do bezbłędnego druku. Najprostszym sposobem zapobiegania ewentualnym problemom jest pozostawienie pewnego marginesu dla spadu.

Mówiąc wprost, można zostawić trochę miejsca wokół krawędzi dokumentu na wypadek, gdyby drukarka chwyciła go podczas cięcia. Zwykle rozmiar spadu wynosi 3 mm dla wszystkich krawędzi pliku.

5. Korekta przed i po druku

Ostatnia wskazówka na naszej liście dotyczy każdej niszy projektowej. Mianowicie, nigdy nie należy ujawniać swoich dokumentów przed ich korektą i edycją. Jeśli coś pójdzie nie tak z Twoją treścią, ryzykujesz zrujnowanie wiarygodności zawodowej i narażasz na szwank autorytet swojego klienta lub firmy.

Mając to na uwadze, pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić, jest samodzielna korekta dokumentu. Powinieneś również zaprosić współpracowników, a nawet przyjaciół, aby zrobili to samo, ponieważ osoby z zewnątrz mogą często zauważyć nieprawidłowości, zanim to zrobisz.

Poza tym, gorąco zachęcamy do korzystania z narzędzi do korekty i edycji. Takie aplikacje mogą wykonać pracę w ciągu kilku sekund i nigdy się nie rozpraszają ani nie męczą. Niektóre z najbardziej popularnych rozwiązań obejmują:

  • Gramatycznie: Jest to zdecydowanie najczęściej używany korektor z milionami użytkowników z całego świata.
  • Hemingway: Ta aplikacja może szybko korygować Twoje teksty, ale również posiada przydatny wskaźnik czytelności, który pokazuje, jak prosta lub złożona jest Twoja proza.

Kiedy skończysz z korektą przed drukiem, zalecamy wykonanie testowej kopii Twojego projektu. Czasami najłatwiejszym sposobem na wykrycie błędu jest trzymanie w rękach właściwego papieru i przeczytanie go, więc nie wahaj się zrobić tego przed wykonaniem kolejnych kopii.

Wniosek

Jakie są różnice między projektem graficznym a drukowanym? Ogólnie rzecz biorąc, te dwa zadania są prawie identyczne, ale nawet najmniejsze różnice mogą zepsuć zabawę i uczynić produkt końcowy bezużytecznym. Dlatego musisz poznać tajniki projektowania graficznego i zastosować je w swoich produktach cyfrowych przed wykonaniem jakichkolwiek wydruków.